Lichtfeest in 'The Capital arctic' - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Lien Deweirdt - WaarBenJij.nu Lichtfeest in 'The Capital arctic' - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Lien Deweirdt - WaarBenJij.nu

Lichtfeest in 'The Capital arctic'

Door: Lien Deweirdt

Blijf op de hoogte en volg Lien

11 Februari 2016 | Noorwegen, Tromsø

Doe eens lekker gek een ga naar het verre noorden van Noorwegen.
Ja dat deed ik, slechts - 15°C, dat was nog warm daar in Tromso.

Tromso is een gezellig en levendig stadje, gevuld met een rijke geschiedenis en oude cultuur, de Sami. Het satdje is omarmd door de vele fjorden en eilanden en geeft mij de indruk van een winter fairytale land.
Naast de mooie geschiedenis is Tromso de uitgelezen plek om het lichtschouwspel waar te nemen! Owjeaaaa! En ik zag het!
Het Noorderlicht is nu een deel van mijn herinneringen en ik zal het nooit vergeten.
Een nachtelijke wandeling naar een openbare hut waar je gezellig een vuurtje kon stoken. De vrieskou trotseren, de vermoeidheid verslaan, het wass het allemaal waard! (zie foto's)

Natuurlijk is er meer te doen dan enkel het prachtige Noorderlicht, wat al fantastisch genoeg is. Zo ben ik naar Camp Tamok afgereisd om daar Reindeer sledding te doen. Een prachtige tocht tussen de bergen, oer een bevroren meer om dan te eindigen in een hut van de Sami waar we een 'reindeer stew' geserveerd kregen.

Een beetje mysterie:
Het Noorderlicht is een verschijnsel waar vele mensen diep van onder de indruk zijn en die mensen doorheen de eeuwen bezig hield omdat het toch wel magisch is.
Sommige waren ervan overtuigd dat het Noorderlicht een 'omen' was, voor oorlog of ziekte, terwijl anderen geloofden dat het licht een creatie was van dode oude ongetrouwde vrouwen -ieeeuwww!- beetje luguber, maarja, hoe verklaar je anders zaken anders in die tijden? (2000BC)
Er werd ons verteld dat je vroeger geen witte kledij mocht laten reflecteren met het licht, omdat dit hun kwaad zou maken en het licht zou je dan doen verdwijnen van de aarde -nog steeds donker e?!-

Maar dan zijn er ook mensen die het net zien als iets goed, dat wanneer je witte kleren droeg onder het noorderlicht, het naar je zou 'knipogen'.
De Sami mensen geleefden dat het Noorderlicht bovennatuurlijke krachten bevat -ja duh! zo magisch verschijnsel, kan toch niet anders?!- en deze groep mensen gebruikten symbolen van het Noorderlicht om hun shaman drums te versieren.

Ik kan nog zoveel meer vertellen over Tromso, maar dan zal je eens moeten langskomen of bellen, of op een of andere manier contact moeten zoeken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lien

Welkom op mijn blog! Hier kan je al mijn indrukken, avonturen en studie-ervaringen van UiStavanger volgen.

Actief sinds 13 Jan. 2016
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 6175

Voorgaande reizen:

13 Januari 2016 - 20 April 2016

Mijn Erasmus reis

Landen bezocht: