Het Noorse onderwijssysteem - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Lien Deweirdt - WaarBenJij.nu Het Noorse onderwijssysteem - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Lien Deweirdt - WaarBenJij.nu

Het Noorse onderwijssysteem

Door: Lien Deweirdt

Blijf op de hoogte en volg Lien

26 Januari 2016 | Noorwegen, Stavanger

Hier in Stavanger volg ik een semester lang de studie 'Comparitive Education'.
We maken kennis met het Noorse onderwijssysteem en vergelijken deze met de verscheidene systemen van de internationale studenten.

Hoe hebben die Noren dat nu allemaal georganiseerd hier?
Wel in de eerste plaats start de kribbe/creche/kinderkarten hier pas vanaf 1 jaar. Dit komt voornamelijk omdat er voor de ouders (moeders en vaders) een jaar ouderschapsverlof voorzien wordt. Ouders kunnen een aanspraak maken op de opvang in de kribbe indien ze dit willen, het is dus niet verplicht.

Daarna zijn de kinderen 10 jaar leerplichtig. Van 6 tot en met 15 jaar, wat hier dan overeenkomt met 1e - 10e graad. Graad 1 - 7 is Primary school/lagere school. Graad 8 - 10 noemen ze Lower Secondary school. De Noren hebben volgende redenering: net omdat we het verplichten, gaan we het gratis aanbieden. Het onderwijs is gratis, echter betalen ze wel een kleine bijdrage van NOK 100,- (wat overeenkomt met €10,50).
Tijdens hun jaren op de Lower Secondary School volgen alle studenten dezelfde vakken. Tijdens deze jaren worden er nog geen verschillende richtingen aangeboden.

Vervolgens kunnen de, ondertussen jongvolwassenen, een keuze maken tussen twee soorten programma's binnen de Upper Secondary School, 11e - 14e graad. De studenten tussen 15 en 18 jaar kunnen enerzijds kiezen voor een Algemeen studieprogramma;
- algemene studies met theoretische onderwerpen,
- sport en lichamelijke opvoeding
- muziek, dans en drama.
Anderzijds kunnen de studenten kiezen voor een beroeps georiënteerd onderwijs;
- bouw en constructie
- ontwerp kunst en kunstnijverheid
- gezondheids-en sociale zorg
- elektriciteit en elektronica
- media en communicatie
- landbouw visserij en bosbouw
- restaurant en de verwerking van levensmiddelen
- service en transport
- programma voor technische en industriële productie

Na deze opleiding kunnen ze naar het Hoger onderwijs. Degene die voor het beroepsgeoriënteerde traject kozen dienen wel nog een extra voorbereidend jaar te volgen. Net zoals bij ons kunnen ze kiezen voor een Bachelor of Master opleiding. Afhankelijk welke opleiding ze kiezen zal dit tussen de 3 - 6 jaar duren. Willen ze nog een PhD behalen, dan is dit nog een extra 3 jaar bij studeren.

De basis van hun onderwijs houdt in dat
'Alle kinderen, ongeacht hun sociale en culturele achtergrond, hun gender, geografische herkomst en speciale behoeften, hebben een gelijk recht op educatie.'
De kritiek hier op: klinkt heel goed in theorie en het is een ideaal waardig om na te streven. Echter merken we op dat dit moeilijk is om waar te maken en om te zetten naar de praktijk.
Ze werken er keihard voor, maar ze hebben deze doelstelling nog niet behaald.

Dit was het wat ik ondertussen al leerde over het Noorse Onderwijs. Allemaal heel boeiend om de gelijkenissen en verschillen met België te vergelijken.
Ik ben al benieuwd wat ik nog ga te weten komen!

Groetjes uit het ondertussen ontdooide en regenachtige Stavanger!

bronnen: